ضوابط و قوانین عمومی فصل اول_دفاتر اسناد رسمی 

1_94 

فصل اول - دفاتر اسناد رسمی ( 1 تا 94 ) تاریخ ثبت : 1397/10/03

طبقه بندی : مجموعه بخشنامه های ثبتی

عنوان : فصل اول - دفاتر اسناد رسمی ( 1 تا 94 )

تشکیل دفتر خانه 

 

 

 

بند1- پس از صدور ابلاغ سر دفتری اسناد رسمی و ازدواج و طلاق باید سر دفتر دفترخانه را حداکثر ظرف سه ماه تشکیل و شخص منتصب رسماٌ اشتغال به سمت خود پیدا کند والا در مورد دفاتر اسناد رسمی طبق ماده 7 ابلاغ سردفتر کان لم یکن خواهد بود در صورتی که سر دفتران ازدواج و طلاق نیز در مدت سه ماه دفترخانه را تشکیل ندهند ثبت محل بابستی مراتب را جهت تعیین تکلیف سر دفتر به سازمان ثبت گزارش دهند . بدیهی است اداره کل امور اسناد و سردفتران باید بلافاصلعه بعد از صدور ابلاغ مراتب را با

لافاصلعه بعد از صدور ابلاغ مراتب را با تفهیم مفاد ماده 74 قانون دفتر اسناد رسمی با آخرین آدرس تعیین شده از طرف متقاضی بوسیله پست سفارشی بنامبرده اخطار نمایند در مورد سران دفتر ازدواج و طلاق نیز به ترتیب فوق عمل شود . 

 

 

اصلاحی بخشنامه شماره 1215/2 - /2/56 

 

 

مهر و تابلو و آدرس دفاتر اسناد رسمی 

 

 

بند 2 – مهر و تابلو و دفاتر اسنادرسمی باید طبق نمونه مصوبه سازمان ثبت باشد سردفتران حق دخل و تصرف در آنرا را ندارند و در کلیه اوراق رسمی هر دفترخانه نشانی کامل دفترخانه و نام و نام خانوادگی سردفتر باید قید گردد . 

 

 

اصلاحی فرازدو مجموعه بخشنامه ها تا آخر سال 49 

 

 

 

نحوه انتخاب محل دفتر خانه 

 

 

بند 3 - تعیین محل دفترخان

 

 

 

وثیقه ملکی مفروز با وجه نقد و با ضمانت بالنکی به میزان مقرر در بند 2 ماده یک آئین نامه را معرفی نمایند . در صورت معرفی ضامن از طرف سر دفتران و دفتر یاران اعتبار ضامن ضمانی محرز خواهد شد که مشارالیه نیزبه همان ترتیب وثیقه نقدی یا ملکی معرفی نماید . وماٌ متذکر می شود که مفاد بند ماده 9 آئین نامه باید در سند تنظیمی تصریح گردد . 

 

 

اصلاحی بخشنامه 7661/2 – 13/9/1356 

 

 

اصلاحی بخشنامه شماره 14909/2-20/12/54 

 

 

 

تضمین سردفتران و دفتریاران 

 

 

 

 

ویژه ها :

امضای تفاهم نامه همکاری سازمان ثبت اسناد و شهرداری تهران به منظور تسریع در پاسخ به استعلامات و تثبیت حدود املاک اشخاص حقیقی و حقوقی به جهت جلوگیری از زمین خواری

 

 فصل اول - دفاتر اسناد رسمی ( 1 تا 94 ) تاریخ ثبت : 1397/10/03

طبقه بندی : مجموعه بخشنامه های ثبتی

عنوان : فصل اول - دفاتر اسناد رسمی ( 1 تا 94 )

تشکیل دفتر خانه 

 

 

بند1- پس از صدور ابلاغ سر دفتری اسناد رسمی و ازدواج و طلاق باید سر دفتر دفترخانه را حداکثر ظرف سه ماه تشکیل و شخص منتصب رسماٌ اشتغال به سمت خود پیدا کند والا در مورد دفاتر اسناد رسمی طبق ماده 7 ابلاغ سردفتر کان لم یکن خواهد بود در صورتی که سر دفتران ازدواج و طلاق نیز در مدت سه ماه دفترخانه را تشکیل ندهند ثبت محل بابستی مراتب را جهت تعیین تکلیف سر دفتر به سازمان ثبت گزارش دهند . بدیهی است اداره کل امور اسناد و سردفتران باید بلافاصلعه بعد از صدور ابلاغ مراتب را با تفهیم مفاد ماده 74 قانون دفتر اسناد رسمی با آخرین آدرس تعیین شده از طرف متقاضی بوسیله پست سفارشی بنامبرده اخطار نمایند در مورد سران دفتر ازدواج و طلاق نیز به ترتیب فوق عمل شود . 

 

 

اصلاحی بخشنامه شماره 1215/2 - /2/56 

 

 

مهر و تابلو و آدرس دفاتر اسناد رسمی 

 

 

بند 2 – مهر و تابلو و دفاتر اسنادرسمی باید طبق نمونه مصوبه سازمان ثبت باشد سردفتران حق دخل و تصرف در آنرا را ندارند و در کلیه اوراق رسمی هر دفترخانه نشانی کامل دفترخانه و نام و نام خانوادگی سردفتر باید قید گردد . 

 

 

اصلاحی فرازدو مجموعه بخشنامه ها تا آخر سال 49 

 

 

 

نحوه انتخاب محل دفتر خانه 

 

 

بند 3 - تعیین محل دفترخانه اعم از تاسیس و انتقال با توجه به ماده قانون دفاتر اسناد رسمی مصوبه سال 1354 و بند یک ماده 30 آئین نامه همان قانون بعمل خواهد آمد و از نظر حسن جریان امور دفاتر مزبور لازم است حد المقدور سعی شود فاصله دفاتر اسناد رسمی و ازدواج و طلاق کنمتر از سیصد متر نباشد . بدیهی است ادارات و واحدهای ثبتی در انتخاب محل باید به تراکم جمعیت و نیاز اهالی توجه فرمایند . 

 

 

اصلاحی بخشنامه شماره 17659/2 – 29/6/53 

 

 

 

منع دفاتر از اقدامات تبلیغاتی 

 

 

بند 4 – اقدامات تبلیغاتی از قبیل انتشار آگهی و غیره برای دفاتر اسناد رسمی و ازدواج و طلاق مخالف شئون سردفتری و به طور کلی ممنوع است . 

 

 

اصلاحی فراز سه مجموعه بخشنامه های تا آخر سال 49 

 

 

 

محفظه مطمئن برای حفظ اسناد و دفاتر 

 

 

بند 5 – دفاتر اسناد رسمی باید برای حفظ اسنا د و دفاتر و وجوه محفظه مطمئنی داشته باشند . 

 

 

اصلاحی بند یک مجموعه بخشنامه های تا آخر سال 49 . 

 

 

 

نحوه اخذ تضمین از سردفتران و دفتریاران 

 

 

بند6- بمنظور رعایت ماده 17 قانون دفاتر اسناد رسمی و مواد 9 و 10 آئین نامه های همان قانون لازم است . سردفتران و دفتریاران وثیقه ملکی مفروز با وجه نقد و با ضمانت بالنکی به میزان مقرر در بند 2 ماده یک آئین نامه را معرفی نمایند . در صورت معرفی ضامن از طرف سر دفتران و دفتر یاران اعتبار ضامن ضمانی محرز خواهد شد که مشارالیه نیزبه همان ترتیب وثیقه نقدی یا ملکی معرفی نماید . وماٌ متذکر می شود که مفاد بند ماده 9 آئین نامه باید در سند تنظیمی تصریح گردد . 

 

 

اصلاحی بخشنامه 7661/2 – 13/9/1356 

 

 

اصلاحی بخشنامه شماره 14909/2-20/12/54 

 

 

 

تضمین سردفتران و دفتریاران 

 

 

بند 7 – اسناد ضمانتنامه سردفتران و دفتریاران را به طور مطلق تعیین و اعتبار آن را محدود بمدت معین نکرده موکول به فسخ سند وسیله مرجع صالح بنمائید نحویکه مادام حساب دوره عمل سر دفتر رسیدگی و تصویه نشده ضمانت قابل استفاده باشد و شامل موارد انتقال و کفالت و غیره نیز بشود و نیز هر وقت تقاضای انتقال سردفتری می شود یا دفتر یاری به طزور موقت برای دفتر یاری دفتری دیگر پیشنهاد می شود که موقتاٌ در دو دفتر انجام وظیفه نماید باید ضمانت نامه او به موجب سند رسمی دیگری طبق همین دستور اخذ شود که دیگر اشکالی پیش نیاید . 

 

 

اصلاحی بند چهل و سه مجموعه بخشنامه های تا آخر سال 49 

 

 

 

تنظیم نامه بانکی سردفتران و دفتریاران 

 

 

بند8 – اغلب مشاهده می شود که مدت اعتبار تضمین نامه های بانکی محدود به سازمان معین گردیده است که پس از انقضای موعد تعیین شده از درجه اعتبار ساقط و در نتیجه ممکن است بعضی از سردفتران و دفتر یاران بدون داشتن تضمین ابواب جمعی مشغول کار باشند . لذا در اجرای بند 3 از ماده 9 و 10 آئین نامه قانون دفاتر اسناد رسمی روسای ادارات و واحدهای ثبتی موظفند قبل از انقضای مدت قید شده در تضمین نامه 

 

 

بند 7 – اسناد ضمانتنامه سردفتران و دفتریاران را به طور مطلق تعیین و اعتبار آن را محدود بمدت معین نکرده موکول به فسخ سند وسیله مرجع صالح بنمائید نحویکه مادام حساب دوره عمل سر دفتر رسیدگی و تصویه نشده ضمانت قابل استفاده باشد و شامل

 

 

 

 

 


مشخصات

آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین ارسال ها

آخرین جستجو ها